tiistai 21. helmikuuta 2012

Tulista, mutta maukasta

Jos pitäisi nimetä yksi asia, jossa olisin erityisesti onnistunut tämän päivän aikana, sanoisin sen olleen päivällinen - ja se on jotain se, jos minä sanon onnistuneeni ruuanlaitossa. On mulla pari bravuuria, jotka onnistuu (lähes) aina, mutta on harvinaista että mun kokkailema uusi ruokalaji olisi tosi herkullista.

Meillä on Kultsin kanssa kuitenkin uus systeemi. Nyt kun kumpikaan ei ole enää säännöllisen "kouluruuan" piirissä ja mä syön töissäkin mieluummin omia eväitä kuin kanttiinin aterioita, ollaan otettu säännöksi, että kumpikin kokkaa kerran viikossa jotain oikeaa ruokaa. Ja mielellään niin ison satsin, että mä syön siitä sitten ainakin yhtenä päivänä töissäkin. Tähän asti (kuluneet kaksi viikkoa) homma on toiminutkin ja eilen jopa innolla suunnittelin tämän päivän kauppalistaa ajatuksenani hoitaa ruuanlaittovuoro tältä viikolta.

Hommaa helpotti Kultsin hiljattain hankkima keittokirjauutuus. Vastaava kirjahan ostettiin murrosikäiselle serkkupojalle joululahjaksi, mutta siinä ennen lahjapaperiin käärimistä selailtiin kirja itsekin läpi ja todettiin meidänkin keittokirjahyllyssä olevan tilaa moiselle opukselle. Ihan loistava perusteos kauniilla kuvilla, selkeillä ohjeilla ja pienillä erikoisuuksillakin. Tästä kirjasta kuullaan varmasti jatkossakin täällä, kun mun kotikokkailut etenee, mutta tällä viikolla valitsin reseptiksi katkarapu-kookoskeiton.
NAM! Kuvat ei nyt tee oikeutta, mutta keitto oli ihan sairaan hyvää. Yleensähän tällaiset kotitekoiset wanna-be-thaikeitot on ihan liian pliisuja ja mauttomia, mutta tässä oli sitä jotain. Jos lämpimän tulinen ja kermaisen kookoksinen keitto on mieleen, niin suosittelen kokkailua seuraavalla reseptillä.
Jos et tykkää katkoista, vaihda ne vaikka kanaan.

Katkarapu-kookoskeitto:

  • 2 cm pala inkivääriä
  • 2 valkosipulinkynttä
  • 500-600g katkarapuja (kirjassa ihan tuoreita, mulla pakastepussista)
  • 2 rkl öljyä

- Pilko inkivääri ja kynnet pieneksi ja paista öljyssä katkarapujen kanssa. Siirrä seos pois kattilasta.

  • 1 purjo
  • 3-6 porkkanaa
  • 1 tl punaista currytahnaa

- Pese ja pilko kuutioiksi. Kuullota hetki. Lisää joukkoon:

  • 1l kanalientä (mä laitoin 1l vettä ja kalaliemikuution (kanakuutiot loppu))
  • 3-5 dl kookosmaitoa (Cittarin valikoimien paras kookosmaito on musta Santa-Marian Extra Creamy Coconut milk sellaisessa pahvitetrassa. 80% kookosta ja loput vettä, eikä mitään uutteita tai lisäaineita)

- Kiehuta miedolla lämmöllä. (Porkkanat kypsiksi.)

nippu tuoretta pilkottua korianteria
2 rkl sitruunamehua
(suolaa)

- Mausta.
- Lisää katkarapuseos takaisin (valuta ensin mahd. turha neste ravuista pois). Lämmitä ravut.

Kauho kulhoon ja nauti.

Huomenna kahvihuoneessa ollaan niin kateellisia mun herkkukeittoeväistä.
Mukavaa hiihtolomaa kaikille joilla sellainen on. Muille vain mukavia talvipäiviä :D
Kiskis

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti